Felanmälan och felsökning

Problem med er anslutning till Internet?

Du kontaktar alltid din tjänsteleverantör om du har problem med din uppkoppling (d.v.s. den leverantör som du beställt ditt internetabonnemang och tjänster från t.ex. Bredband2, Tele2, Bahnhof, Telenor etc.).
Detta gäller även om du har t.ex. ojämn eller dålig hastighet m.m. på din uppkoppling. Tjänsteleverantören utför felsökningar på sina egna system. Om inget fel upptäckts så skickar de ärendet vidare till nätverksoperatören för vidare felsökning.
Det är alltid tjänsteleverantören som är ansvarig att behålla kontakten och återkoppla till dig. Be alltid att få ärendenumret på anmälan, då detta ska uppges vid kontakt och referens med tjänsteleverantören.

Det är viktigt att anmäla ett problem direkt till din tjänsteleverantör när det upptäckts, detta för att få det löst snarast möjligt samt att de kan se om det är en del av ett större avbrott, störning etc.

MEN innan du anmäler felet till din tjänsteleverantör är det några saker som du bör kontrollera för att utesluta att felet ligger hos er:

1) Kontrollera att PWR-lampan lyser grönt:
• Om PWR-lampan lyser grönt, gå vidare till punkt 2
• Om PWR-lampan inte lyser grönt eller är släkt, kontrollera att strömbrytaren är i läge ”On”
• Kontrollera att den lilla runda el-kontakten sitter i Mediaomvandlaren samt att adaptern sitter i eluttaget, samt att eluttaget har ström.
• Om uttaget inte har ström, ligger problemet hos er för åtgärd.
• Om uttaget har ström, prova att starta om Mediaomvandlaren genom att dra ur elkontakten och vänta 30 sekunder och sätt i strömsladden/adaptern igen. Om detta inte hjälper så är strömförsörjningen till er mediaomvandlare eller själva mediaomvandlaren trasig. Anmälan görs till er tjänsteleverantör

2) Kontrollera att WAN-lampan lyser grönt:
• Om WAN-lampan lyser grönt, är troligtvis felet efter mediaomvandlaren d.v.s. er egen utrustning, gå vidare till punkt 3 för ytterligare tips
• Om WAN-lampan inte lyser grönt, så har ni ingen signal från nätet. Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt.
• Prova att starta om Mediaomvandlaren genom att dra ur elkontakten och vänta 30 sekunder och sätt i strömsladden/adaptern igen.
• Om inte detta hjälper, så görs anmälan till er tjänsteleverantör

3) Kontrollera att LAN1-lampan lyser grönt (LAN-1 om det är den porten som är inkopplad till er utrustning, kan vara LAN-2 osv.)
• Om LAN1-lampan lyser grönt, slå av er egen utrustning (routern) och Mediaomvandlaren. Vänta 30 sekunder slå sedan först på Mediaomvandlaren, vänta ytterligare 2-3 minuter och slå sedan på er egen utrustning igen. Om inte detta hjälper så bör ni göra en ytterligare undersökning på er egen utrustning.
• Om LAN1-lampan inte lyser grönt, kontrollera att kabeln till er lokala utrustning/routern är ansluten samt att denna har strömförsörjning. Ni kan koppla en dator direkt till LAN1-porten på mediaomvandlaren och se om ni får kontakt med internet. Om det fungerar då är det troligtvis er router som är trasig.
• Gör en omstart av all utrustning genom att slå av er egen utrustning (routern) och Mediaomvandlaren. Vänta 30 sekunder slå sedan först på Mediaomvandlaren, vänta ytterligare 2-3 minuter och slå sedan på er egen utrustning igen. Om inte detta hjälper så bör ni göra en ytterligare undersökning på er egen utrustning.
• Du kan kontakta er tjänsteleverantör för ytterligare undersökning för att utesluta fel på Mediaomvandlare etc.

Om du anmäler din uppkoppling till din tjänsteleverantör för avbrott i kommunikationen, skicka gärna ett email till support@harobredband.se så blir även vi medvetna om ert problem och bifoga ert fastighetsnummer t.ex. Harö 1:xx.
Du kan alltid kontrollera med din tjänsteleverantörs och Nätverksoperatörens (IP-Only’s https://www.ip-only.se/privat) hemsida under ”Driftinformation” för att se om det är något större avbrott hos dem för vårt område. Harö Bredband försöker löpande att lägga ut driftinformation på föreningens Facebook och Hemsidan https://harobredband.se/driftsinformation/ .

Ett tips är att ladda ned och spara detta dokument på din dator eller i mobilen för framtida bruk.

Har du sett någon åverkan, skada eller liknade på Harö Bredbands kablar eller kopplingsskåp?

Skicka gärna ett email till: support@harobredband.se eller kontakta er områdesansvarige
Bifoga gärna ett foto och beskrivning (gärna koordinaterna) var detta upptäcktes.